Ste v koraku z vnuki?
Se vam je že kdaj zgodilo, da ste poslušali pogovor svojih vnukov in se vam niti sanjalo ni o čem teče beseda?Ja, marsikateri izmed vas se bo namuznil in pomislil: ˝Pa se sploh še znajo pogovarjati, saj ves čas bulijo v svoje telefone!”
No, šalo na stran. Res je, že sam način govora se je skozi desetletja močno spremenil, spremenile so se celo besede. Tujke niso več tako “tuje”. Na besedo OK smo se že povsem navadili. Tudi na besedo full verjetno in tu je tudi beseda pase. ( No, tu so še besede kul, folk, bad, žurka, model…) A to so dandanes kar osnove pogovora z vnuki.
Kaj pa korak naprej. Ste že slišali za “V koraku z družino Kardashian”?

Naj pojasnim, gre za enega najbolj gledanih in popularnih resničnostnih šovov, ki je 14 let prikazoval privatno in poslovno življenje družine Kardashian – Jenner. Morda bi med njimi prepoznali nekdanjega olimpijca iz 70tih, Bruca Jennerja, ki pa je mladim sedaj, po spremembi spola, znan kot Caitlyn Jenner.
No, četudi se zdaj lahko pohvalite, da vam je ta ameriška družina armenskih korenin znana, da ste o članih družine že kaj slišali, če ne drugje pa na poročilih, še vedno ni dovolj, da se lahko pohvalite, da ste v koraku z vnuki. Šov je namreč, zdaj ko se je po 20tih sezonah končal, že “pase”.
Od domačega erotičnega videa do milijarde. Družina je pravzaprav neverjetna, česarkoli so se dotaknili, se je spremenilo v zlato. Če ob stran zdaj damo serijo, pa na tisoče dobro premišljenin objav, so od leta 2007, ko je televizija E! začela predvajati njihov šov, postavili še trgovino z oblačili R.I.P. Dash, videoigro Kim Kardashian: Hollywood, linije oblačil Skims, Good American, Kendall + Kylie in Kardashian Kollection ter znanstvenofantastične knjige, kreditno kartico in na stotine novic in analiz, ki so jih tabloidi, kasneje pa tudi resni mediji posvetili najbolj znani ameriški družini.
Poznate družbeno omrežje Tik Tok? Ko vidite otroke plesati in migati sredi ceste ali igrišča, no takrat snemajo video za to družbeno omrežje. Po nekaterih napovedih naj bi po številu uporabnikov Tik Tok prehitel Instagram, še eno družbeno omrežje, ki ga imajo verjetno vaši otroci. No, za vnuke pa je Instagram že “pase”. Uporabniki Tik Tok-a, teh je samo dnevno aktivnih okrog 800 milijonov, vsebino opremljajo s filtri, glasbeno podlago in s tem prikazujejo svojo ustvarjalnost in za to dobivajo všečke in drugi uporabniki lahko njihovo vsebino komentirajo. Tik Tok je do lanskega novembra na svoje telefone naložilo 1,5 milijarde uporabnikov. Kar 41 odstotkov predstavlja starostna skupina med 16 in 25 let. V osnovi naj bi šlo za pozitivno aplikacijo, ki gledalce nasmeji ob plesnih korakih, odpiranju ust ob glasbeni podlagi, uporabniki prikazujejo kuharske recepte, življenjski slog, šport in tako dalje. Vse to pa se zgodi v manj kot minuti dolgem video posnetku.

Pa vendar najhitreje rastoče družbeno omrežje ni vedno le vir zabave ampak tudi zaskrbljujočega početja. Več deset milijonov uporabnikov si je ogledalo posnetek nizozemskih brivcev, ki so na obraze svojih strank na debelo nanašali vosek in ko se je ta strdil, so ga odlepili iz kože. Nad takšnim načinom depilacije so se zgražali dermatologi in strokovnjaki za kožo. Ja, že ogled samega videa boli, kaj šele tak način odstranjevanja poraščenosti, ki pa je sicer značilno na Bližnjem vzhodu.
Politika tega omrežja ima sicer ničelno toleranco do kakršne koli oblike nasilja, pa vendar na omrežje meče slabo luč tudi afera o spolnem nadlegovanju. Račun spolnega izprijenca, ki je preko omrežja nadlegoval mladoletnico, Tik Tok, kljub prijavi, ni blokiral. Sreča v nesreči je bila ta, da se je za 14 letnico, ki jo je moški nadlegoval, izdajala raziskovalna novinarka.
Več sreče kot pameti pa imajo tudi tisti, ki brez posledic prestanejo kakšen nevaren Tik Tok izziv. V Španiji so mladostniki izzivali en drugega da si, verjeli ali ne, poškodujejo lobanje. Tako imenovani izziv razbite lobanje je izgledal nekako takole, eden ob drugem se postavijo 3 osebe, oseba na levi in desni istočasno skočita v zrak in na koncu še nesrečnik v sredini, ki mu osebi ob strani, z nogama spodneseta ravnotežje. Padec in v mnogih primerih poškodbe glave, seveda zabeleži kamera.
A vendar bi omrežju naredili krivico, če mu ne bi priznali tudi nekaj pozitivnih stvari. Te prihajajo tudi iz naših krajev. Prebivalci Domžal in okolice poznajo okrepčevalnico Dželo, ki ponuja hitro hrano. Latnika sta za zabavo začela objavljati zabavne videe, delila sta recepte in na simpatičen način tako reklamirala hrano, ki jo pripravljata. Posnela sta tudi himno okrepčevalnice in presegla magični milijon všečkov. Tudi iz 100 kilometrov oddaljenih krajev se pripelje kar nekaj njunih sledilcev, da spoznajo simpatična in iznajdljiva gostinca. No, sledilcev imata 80 tisoč!

Kakšna reklama, kajne?
Ja družbena omrežja so postala oglasni prostor, in izdelke nam danes ne prodajo zgolj statisti, ki so jih za potrebe snemanja najele oglaševalske agencije. Nič več ne prodajajo samo skrbno načrtovani slogani oglaševalcev ampak tudi tako imenovani influencerji, kar bi po slovensko prevedli, vplivneži.
In kdo pravzaprav so vplivneži? Gre za znane in tudi manj znane osebe, ki na različne načine vplivajo na ljudi, ki jih spremljajo na družbenih omrežjih. Več sledilcev imajo, bolj so zaželeni pri podjetjih, ki ponujajo blago ali storitve. Ste vedeli, da nogometni virtuoz Christiano Ronaldo več zasluži s takšnim oglaševanjem, kot z nogometom? Njegov oglas, ki ga ustvari na družbenih omrežjih podjetja stane vsaj pol milijona evrov, njemu pa morda vzame 30 sekund njegovega časa.
O takšnih številkah lahko pri nas vplivneži le sanjajo. Nekako velja, da na našem trgu vplivnežu, ki ima okrog 100 tisoč sledilcev, podjetja ponudijo med 500 in 1000 evri za oglaševanje. Ena od vodilnih vplivnic pri nas, po številu sledilcev, je Maja Malnar. Nekdanji pevki, manekenki in voditeljici sledi preko 900 tisoč sledilcev Ti spremljajo njen zavidiljiv življenski slog, draga potovanja in razkošje, ki si ga marsikdo od nas težko predstavlja.

Po mnenju nekaterih strokovnjakov vplivnežem potrošniki lažje zaupamo, kot tistim klasičnim oglasom. Zato ne čudi, da se čedalje več podjetji odloča za tak način marketinga, kjer neka znana oseba njihov produkt predstavi na družbenem omrežju torej na Instagramu, Tik Toku ali facebooku in med njihovimi sledilci se najde kar nekaj ljudi, ki bi ta izdelek ali storitev kupilo.
Vsekakor pa fatje in dekleta na družbenih omrežjih ne vplivajo le na nakupovalne navade ampak tudi izražajo svoja mnenja o dogajanju v družbi in na mlade lahko vplivajo bolj kot politika, šola in starši.

Zato naslednjič kar prisluhnite pogovorom svojih vnukov o Tik Toku in vplivnežih, ker kljub temu, da se vam vse zdi le zabava ali zapravljanje časa, veliko pove tudi o vaših vnukih.
Danes bi lahko rekli, da velja: ˝Povej mi, komu slediš in povem ti kdo si˝.
(Vi lahko sledite našemu facebook profilu Upokojen.si, kjer ne bo manjkalo zanimivih zgodb)