Zanimivosti

Brez praznika

Pa bodo v Strunjanu že drugo leto brez pranznika, enega najbolj pisanih pri nas, brez praznika kakijev. In razlog? Če je bila lani kriva korona, je letos pozeba in posledično slaba letina.

kaki

Nekaj kakijev so vendarle obrali, zato bodo v Strunjanski dolini novembra pripravili dneve kakijev. Če ste se te dni kaj vozili čez ali mimo Strunjana potem gotovo pogrešate zlatorumene prizore na drevesih. Pozeba je vzela približno 80 odstotkov pridelka. Na leto sicer v dolini oberejo okoli 200 ton kakijev, letos ne bo niti četrtina te številke.


Tudi največji pridelovalec Silvano Knez, ki običajno pobere 70 ton pridelka, bo letos srečen, če bo iztržil desetino tega. “Izpad dohodka bomo nadomestili tako, da smo že prej načrtovali zimsko zelenjavo – cvetačo in brokoli.”

Nekaj domačih sadežev vendarle bo

Če ne bo praznika pa bodo vseeno organizirali dneve kakija, da bodo ljubitelji tega zdravju koristnega sadeža vsaj nekoliko prišli na svoj račun. Kakije bodo ponujali na petih kmetijah. To želijo posebej poudariti, saj se bojijo, da bi se uveljavile lažne informacije, da v Strunjanu kakijev letos sploh ne bo mogoče dobiti.

Kaki 20041002

Kaki – Zlato jabolko

Kaki ali zlato jabolko izvira z gora centralne Kitajske, kjer se goji že nekaj tisočletij. Doslej je bilo razvitih več kot 2000 sort kakija, trenutno pa se jih za gojenje uporablja okoli 400. Izven Azije se je kaki začel razširjati predvsem v 19. stoletju, še vedno pa se ga največ pridela na Kitajskem, v Koreji in na Japonskem. Kaki je v zadnjem desetletju postal priljubljen tudi med prebivalci Evrope. Kakiju ustreza mediteransko podnebje, zato ga v Sloveniji gojimo predvsem  v Slovenski Istri, na Vipavskem in v Goriških Brdih.

Kaki je sadež, ki vsebuje razmeroma veliko sladkorjev, je pa tudi vir prehranskih vlaknin in več mikrohranil. Maščob praktično ne vsebuje. Od sladkorjev vsebuje predvsem glukozo in fruktozo (v razmerju 8:7), ki mu dajeta energijsko vrednost. Od mikrohranil vsebuje še posebej veliko vitamina C  in beta-karotena – provitamina A, pa tudi  minerale (predvsem kalij). Kaki vsebuje tudi različne polifenoletanine, proantocianidine, flavonoide, katehine, ki s svojim antioksidativnim delovanjem podpirajo zaščitne mehanizme telesa proti oksidativnemu stresu, pri katerem nastajajo prosti radikali. Sposobnost telesa, da obvladuje oksidativni stres, je pomembna za ohranjanje normalnih telesnih funkcij, povezana pa je tudi z zmanjševanjem tveganj za razvoj vrste kroničnih bolezni, vključno z arterosklerozo in drugimi srčno-žilnimi obolenji.

Okusno sveze sadje kakija na leseni mizi 1200x900 1
Prikaži Več

Podobni članki

Preglej tudi
Close
Back to top button