Zanimivosti

Kako je nastala gumijasta zračnica?

Na današnji dan, 23. 10. leta 1921, je umrl škotski izumitelj John Boyd Dunlop, čigar najslavnejši izum je gumijasta zračnica. Dunlop se je rodil 5. februarja 1840 v Dreghornu na Škotskem. Zaslovel je z idejo o gumijasti zračnici, ki se je rodila povsem po naključju.

BeFunky sample 33 1

Škot je namreč sinu, ki je bil precej bolan, podaril tricikel s polnimi kolesi, vendar se je ta nenehno pritoževal, ker ga je na triciklu premetavalo, poleg tega pa je bila igrača tudi izjemno neudobna. Za ublažitev udarcev koles je napolnil svinjska čreva z zrakom, katera je obdal z gumijastim obročem in tako izdelal prvo pnevmatiko.

Dunlop je tako 31. oktobra 1888 je patentiral gumijasto zračnico, ki je bila sposobna blažiti tresljaje na večini podlag. Iznajdba je izkoriščala elastičnost zraka v zračnem žepu, na kolesa tricikla pa je bila pritrjena z usnjenimi trakovi. Večje zanimanje za izum se je pokazalo, ko je leta 1889 na kolesarskem tekmovanju z veliko prednostjo zmagala skupina z Dunlopovimi zračnicami. 

Izum je pripomogel k uveljavitvi kolesa kot enega najpriljubljenejših prevoznih sredstev ter tudi k hitrejšemu razvoju avtomobilizma.

Razvoj sta poleg Dunlopa nadaljevala še Angleža Edlin in Sinclair. Irski kolesar-dirkač Hume, zmagovalec več kolesarskih tekem, je ustanovil z Dunlopom prvo družbo- podjetje za pnevmatike koles.

Leta 1890 je mehanik Wilch razdelil pnevmatiko v dva dela, v zunanji plašč in notranjo- zračnico. Nadaljnji razvoj pnevmatike sta nadaljevala dva Francoza brata André Michelin in Édouard Michelin, katera sta razvila najprej pnevmatike za osebne avtomobile, nato pa še za tovorne avtomobile. Razvoj pnevmatik se je nato razvijal vzporedno z razvojem avtomobilov, izboljševali so se materiali in konstrukcija pnevmatik. Najhitrejši razvoj pnevmatik je bil pri dirkalnih avtomobilih.

Brata Michelin sta zaradi reklame opremila tri avtomobile na dirki Pariz-Bordeaux-Pariz (leta 1895) z novimi pnevmatikami in tako demonstrirala njihove prednosti. Na teh dirkah so morali pnevmatike menjati na vsakih sto prevoženih kilometrov. Zamislila sta si tudi znameniti humanoidni simbol podjetja – Bibendum, katerega uporablja še danes.

BeFunky sample 34 1

Razvoj pnevmatik je močno poganjal naprej hiter razvoj avtomobilizma, zlasti pa ljubitelji hitrih avtomobilov na dirkah ali v poskusih postavitve kopenskega hitrostnega rekorda. Vsako povečanje hitrosti dirkalnih avtomobilov je zahtevalo tudi, močnejše, kvalitetnejše in vzdržljive pnevmatike, katere so morali proizvajalci še posebej pripraviti za takšno dirko. Tudi danes na dirkah formule 1, vozniki dirkalnikov demonstrirajo tudi kvaliteto nameščenih pnevmatik.

Prikaži Več

Podobni članki

Back to top button