Zdravje

Zadihajte s polnimi pljuči!

Janiya Maja Žnidar dipl. fizioterapevtka

Brez pljuč se preprosto ne da živeti. Dihanje je najpomembnejša funkcija našega telesa. Kako delujejo pljuča – pravzaprav celoten naš dihalni sistem? Pravzaprav je zelo zapleteno. Ob pisanju tokratnega članka sem spoznala kar nekaj zanimivih dejstev, ki so me preprosto navdušila.

Ste vedeli, da posameznik običajno vdihne povprečno 13 litrov zraka vsako minuto? Da pljuča niso enake velikosti – da je zaradi prilagoditve srca desno pljučno krilo večje od levega? Zanimivo je tudi to, da pljuča plavajo na vodi! Tega se večina ljudi ne zaveda, a pljuča so pravzaprav edini organi v človeškem telesu, ki lahko lebdijo na vodi. Ja, o pljučih vemo tako malo kajne?

Vaša pljuča dozorijo, ko ste stari približno 20-25 let. Po približno 35. letu starosti je normalno, da se vaša pljučna funkcija začne postopno zmanjševati. To lahko s starostjo nekoliko oteži dihanje. Pomembno opozorilo: Če opazite kakršne koli nenadne težave z dihanjem ali težko sapo, se takoj posvetujte s svojim zdravnikom. Gre lahko za znak pljučne bolezni in ne normalnega procesa staranja.

IMG 3883 4

Kaj se zgodi?

Dihanje je avtomatično zavedno ali nezavedno vitalno gibanje, ki ga preko kemoreceptorjev nadzira dihalni center. Povečan nivo CO2 je najmočnejši stimulator dihanja (globine in frekvence) zdravega človeka.

Ko se staramo, se v našem telesu zgodi več naravnih telesnih sprememb, ki lahko povzročijo upad pljučne zmogljivosti. Mišice, kot je trebušna prepona ali diafragma, lahko postanejo šibkejše. Pljučno tkivo, ki pomaga ohranjati vaše dihalne poti odprte, lahko izgubi elastičnost, spremeni se alveolarna struktura, kar pomeni, da se vaše dihalne poti lahko nekoliko zmanjšajo. Tudi vaše kosti prsnega koša se lahko spremenijo in postanejo manjše, kar pa posledično pusti manj prostora za razširitev pljuč. Posledično se poveča dihalno delo ter večja dovzetnost za patogene mikroorganizme (pljučnica, gripa, COVID). 

Kaj lahko storite, da ostanete zdravi?

Zmanjšanje pljučne funkcije je normalen del procesa staranja, vendar pa vedno lahko storite kaj zase, da tako ostanete čim bolj zdravi. Ostati aktiven, izogibati se kajenju in biti na tekočem s cepljenji je le nekaj načinov, kako lahko zaščitite in celo okrepite svoja pljuča.

Upoštevanje vseh teh preprostih nasvetov vam bo pomagalo, da boste še naprej dobro dihali skozi vaše življenje.

Včasih jemljemo svoja pljuča za samoumevna. Ohranjajo nas žive in zdrave in tako o njihovem delovanju ne razmišljamo veliko. A je kar prav, da imamo njihovo zdravje v mislih.

Vaše telo ima naravni obrambni sistem, ki je zasnovan za zaščito pljuč in preprečuje vdor umazanije in mikroorganizmov. Vendar obstaja nekaj preprostih načinov, da zmanjšate tveganje za pljučno bolezen. Vadba je eden od njih.

IMG 3883 3

Kako vadba krepi pljuča? 

To, da je telesna vadba dobra za vas, že veste. Verjetno razmišljate o tem, kako lahko izboljša vašo kondicijo, uredi vašo postavo, okrepi vaše srce in celo izboljša vaše razpoloženje. Toda ali ste vedeli, da lahko vadba pomaga ohranjati vaša pljuča zdrava?

Kadar ste fizično aktivni, vaše srce in pljuča ogromno delajo, da zagotovijo dodatni kisik, ki ga potrebujejo vaše mišice. Redna vadba tako krepi vaše mišice, kot tudi pljuča in srce. Ko se vaša telesna pripravljenost izboljšuje, postane vaše telo učinkovitejše pri pridobivanju kisika v krvni obtok in transportu do delujočih mišic. To je eden od razlogov, da se boste najverjetneje sčasoma manj zadihali med vadbo.

Nekatere vrste vadbe lahko okrepijo tudi mišice vratu in prsnega koša, vključno z diafragmo in medrebrnimi mišicami, ki sodelujejo pri vdihu in izdihu. Kisik igra le majhno vlogo pri dihanju. Zrak, ki ga dihamo, vsebuje 21 odstotkov kisika, vendar naše telo porabi le 5 odstotkov – preostanek izdihnemo. 

Prednosti vadbe

Vadba ima veliko koristi za vse, ne glede na to, ali ste mladi ali stari, vitki ali veliki, vitalni ali živite s kronično boleznijo ali invalidnostjo. Telesna dejavnost lahko zmanjša tveganje za resne bolezni, vključno s srčnimi boleznimi, možgansko kapjo, sladkorno boleznijo in nekaterimi oblikami raka, vključno s pljučnim rakom. Aktivnost vam lahko pomaga, da ostanete aktivni, tako da krepite kosti, izboljšate prožnost in okretnost, zmanjšate pridobivanje telesne teže in izboljšate spanec. Redna vadba je dobra tudi za vašo glavo. Lahko zmanjša občutke tesnobe in depresije, izboljša pozornost in spomin ter zmanjša tveganje za demenco, vključno z Alzheimerjevo boleznijo.

Kakšne vrste vadbe in koliko?

Nacionalne smernice priporočajo za odrasle 30 minut zmerne telesne dejavnosti 5 dni na teden. Ni nujno, da mora biti to točen program vadbe, zato da bi bil koristen. Nekateri primeri zmerne dejavnosti vključujejo hitro hojo, rekreativno kolesarjenje, vrtnarjenje in intenzivno čiščenje hiše.

Tako aerobne dejavnosti kot dejavnosti za krepitev mišic lahko koristijo vašim pljučem. Aerobne aktivnosti, kot so hoja, tek ali kolesarjenje, dajejo vašemu srcu in pljučem vrsto vadbe, ki jo potrebujejo za učinkovito delovanje. Dejavnosti za krepitev mišic, kot sta dvigovanje uteži ali pilates, krepijo moč jedra telesa, izboljšajo vašo držo in povečajo tonus vaših dihalnih mišic. Zlasti dihalne vaje lahko okrepijo vašo diafragmo in pripravijo telo, da se dih poglobi in postane učinkovitejši. Ali ste vedeli, da se 70% odpadkov izloči skozi pljuča samo s preprostim dihanjem?

Nekaj ​​stvari, ki jih je treba upoštevati

Vedno se posvetujte s svojim zdravnikom, preden začnete ali spremenite svojo rutino vadbe. To je še posebej pomembno, če imate kakršnokoli rizično zdravstveno stanje.

Izogibajte se vadbi na prostem oziroma omejite čas, ki ga preživite na prostem, kadar je raven onesnaženosti zraka visoka. Takrat se raje sprehodite v nakupovalno središče, pojdite v fitnes ali uporabite sobno kolo. 

Vadba s pljučno boleznijo

Pljučna hipertenzija je redka pljučna bolezen, za katero je značilen povišan krvni tlak v pljučnih arterijah, ki sčasoma zelo oteži dihanje. Ljudje, ki živijo s pljučno boleznijo, se lahko in bi se morali redno gibati iz enakih razlogov kot vsi drugi. Vaša pljuča in srce postanejo močnejša, veliko bolje ste sposobni opravljati vsakodnevne naloge, na splošno  se vaše počutje izboljša tako v duhu kot v telesu. Vendar pa v primeru, če se spopadate s težko sapo, se odsvetuje povečanje telesne aktivnosti. Pomembno je, da sodelujete s svojim osebnim zdravnikom ter fizioterapevtom, ki vam pripravijo primeren načrt vadbe za vaše zdravstveno stanje.

Covid – 19 lahko pusti precejšnje posledice na dihalnem sistemu. Sklop dihalnih vaj vam bo pomagal okrepiti dihalne mišice in izboljšati predihanost vaših pljuč. Vaje boste našli na tem naslovu (klik tu)

Ne glede na to, ali ste mladi ali stari, vitki ali veliki, sposobni ali živite s kronično boleznijo ali invalidnostjo, lahko telesna aktivnost pomaga ohranjati vaša pljuča zdrava.

IMG 3883 2
Prikaži Več

Podobni članki

Preglej tudi
Close
Back to top button