Nostalgija

Cockta. Pijača, ki je tekmovala s Coca-Colo

Pijača vaše in naše mladosti. Saj poznate ta slogan kajne?

64975830 cockta plakat1

Na današnji dan, torej 8. marca leta 1953 so Cockto prvič predstavili v Planici na prvenstvu v smučarskih skokih. Emerik Zelina se je dogodkov spominjal: “V Planici je bilo toplo, vse smo prodali s pomočjo uniformranih lepih deklet. Pritožil se mi je edino predsednik Smučarske zveze, ki je dejal: naredil si več reklame za Cockto, kot jaz za skoke.”

A pojdimo lepo po vrsti: Cockta je bila seveda poskus, kako bi tudi Jugoslavija dobila svojo Coca Colo in tak moderen in “kul” življenski slog. Zgodba gazirane brezalkoholne osvežilne pijače, ki so jo že v prvem letu napolnili več kot milijon litrov, se je sicer začela leto prej.

Direktor podjetja Slovenija vino Ivan Deu je bil na službenem potovanju v Združenih državah Amerike in domov prinesel v kovčku steklenico Coca-Cole. Kako bi torej nekaj podobnega naredili doma? In tako skrivnosten, kot je bil recept za najbolj prodajano pijačo na svetu, je bil skrivnostni tudi recept za prvo gazirano brezalkoholno pijačo v takratni skupni državi. Zasluge za ta recept lahko pripišemo Emeriku Zelinki.

Emerik Zelinka portret 1958

Emerik Zelinka je odraščal v Ljubljani. Doma so imeli žganjarno, ker mu je oče umrl, ko je bil še zelo mlad, je pomagal voditi podjetje mami. Kupoval je surovine, prodajal izdelke in se ob delu in knjigah izučil izdelovati recepture. Pred drugo vojno je Emerik pogosto potoval na Dunaj k sorodnikom, kjer se je strokovno izpopolnjeval, privzgojil pa si je tudi meščanski slog življenja. Bil je res napreden: že leta 1937 je namreč za družinsko podjetje oblikoval logotip podjetja (EZ) in tudi celostno grafično podobo, kar je bila v tistem času res velika redkost. Delal je tudi v laboratoriju tovarne likerjev Marijan Badel v Zagrebu in si s pomočjo zvez iz tega časa kasneje ogledal nekaj obratov Coca-Cole po Evropi.

Zelinka083

Recept Cockte? Je skrivnost tako kot Coca-Cole, je pa Emerik Zelinka uporabil različna zelišča, karameliziran sladkor, vodo, limono in plodove šipka. Vse to je zmešal in poimenoval Cockta, izraz pa izpeljal iz angleške besede coctail, ki pomeni mešanica. Najprej so jo poimenovali Yugocola, nato Cockta Cockta, nato pa eno besedo izpustili. Leta 1953 je Cockta z vpisom v knjigo Zveznega patentnega urada v Beogradu in v knjigo patentnega urada v Bernu postala zaščitena znamka.

64975829 jpg

Še eno ime je zelo pomembno, ko govorimo o Cockti. To je Sergej Pavlin, ki je poskrbel za zunanjo podobo pijače. Najprej je izdelal prvo nalepko in stekleničko, pozneje pa je pripravil še vrsto reklamnih izdelkov: embalažo za prenašanje stekleničk, poslikavo kamionov, reklamne kombinezone za predstavitev ob planiških skokih. Predlagal je naprimer severnega medveda, ki bi krasil plakate, a ga v Slovenija vinu niso sprejeli. Ga je pa Coca-Cola.

Kakšen je bil uspeh Cockte? Prvo leto so prodali milijon litrov pijače, nato pa se je letno prodaja povečevala tudi za okoli 25 odstotkov. Leto 1967 je bilo rekordno, prodali so 80 milijonov steklenic. Cockta je tako bila ena najboljših slovenskih izvoznih izdelkov, izvažali so jo tudi na Nizozemsko.

20170308113104 416350

“Pijača vaše in naše mladosti” je bila oglaševalska akcija, ki so jo na začetku 80tih zagnali po nekaj slabih letih, ki so bila posledica predvsem prihoda konkurence na jugoslovanski trg. Akcija je bila več kot uspešna, prodali so jo namreč 37 milijonov litrov.

Z razpadom Jugoslavije in propadom Slovenija vina se je za Cockto začelo težko obdobje, leta 2000 je znamko odkupila Kolinska, kasneje Droga Kolinska, ki pa je leta 2010 prešla v roke hrvaške skupine Atlantic Group.

Prikaži Več

Podobni članki

Back to top button